Gyalai Béla
festőművész
Tiszakécske, Telefon:0620/353-4225
e-mail: gyalaibela@freemail.hu
Gyalai Béla festőművész műterem galériája
Tiszakécske Kossuth Lajos u. 82.
Megtekinthető előzetes időpont egyeztetéssel.
Már lassan negyedszázada, hogy Gyalai Béla festőművészt a barátomnak tudhatom. Megismerkedésünk kezdetétől az általam ismert egyik legeredetibb és legkövetkezetesebb alkotónak tartom. Olyan
embernek, aki sajátos remeteségben építette fel művészi önmagát, és időnként a megszállottakra
emlékeztető szívóssággal érlelte ki lépésről lépésre összetéveszthetetlen festői világát.
Ennek a festészetnek központi törekvése, hogy a körülöttünk lévő kaotikus, széttartó, sokszor az ember ellen ható világban a képek erejével rendet és harmóniát teremtsen. A harmóniateremtésnek több síkja van Gyalai Bélánál, és ettől tűnhet a festészete akár kettős természetűnek is. Pedig Béla mindig ugyanazt festi, akár a látott tájak, akár a belső tájak vezetik az ecsetjét. A fénytől átitatott, az apró rezdüléseket is leképező, tájban festett munkái hátterében ugyanaz a lelki alkat áll, mint amely a vörös izzású, sejtelmes és misztikus, olykor bibliai asszociációkat is elindító képek alkotóját inspirálta: a 20 – 21. századi városlakó ember legsajátabb, legintimebb feszültségei és életérzései. Béla képei ennek az esendő embernek a sokszor kétségbeesett sóvárgását mutatják meg a teljesség, a rend és a harmónia iránt.
Kriskó János
életrajz:
1951-ben született, Tiszavárkonyon. A Szegedi tanárképző Főiskolán szerzett rajztanári diplomát 1974-ben. Mesterei Dér István, Fischer Ernő és Winkler László voltak.
A nyolcvanas évek elején tűnt fel Bács-Kiskun megye képzőművészeti életében sötét tónusú, arany-barna, groteszk figurális képeivel. Később a barnák tüzes vörössé változtak, az olajfestéket pedig felváltotta az egyedi vegyes technikás eljárás, melyben látomásos erejű figurák elevenednek meg, felidézve olykor a Biblia világát, máskor pedig erős érzékiséget sugározva vallanak az esendő emberről. Közben a tájképfestés is megérintette, és fáradhatatlanul járja az alföldi, tiszai tájat, hogy a helyszínen örökítse meg annak változékony, mulandó arcát. Mindvégig keresve a látvány mögött rejlő isteni rend képét.
válogatott, önálló kiállítások:
Ferencvárosi Pince Galéria, Budapest, 1984; Arany János Művelődési Központ, Tiszakécske, 1987; Taxham Galéria, Salzburg, 1988; Victoria Ken Galéria, Bécs, 1995; Erdős Renée Ház, Budapest, 2000; Kagoshimai Nemzeti Kulturális Múzeum, Japán, 2001; Kecskeméti Képtár, Kecskemét, 2002; Városi Galéria, Lübbecke, Németország, 2005; József Attila Művelődési Központ, Baja, 2005; Kulturális és Konferencia Központ, Kecskemét, 2007; Újpest Galéria, Budapest, 2009; Bozsó Gyűjtemény, Kecskemét, 2011; Grenzart Galéria, Hollabrun, Ausztria, 2011; Petőfi Sándor Városi Könyvtár, Kiskunfélegyháza, 2012, Találkozások Háza, Tiszakécske, Tiszakécske, 2017
kollektív tárlatok:
Tiszakécskei Művésztelepi tárlatok ( 1978- tól 15 éven keresztül folyamatosan.), majd 2006-ban és 2007- ben. Bács- Kiskun megyei Téli Tárlat, Kecskemét, 1984 Közép magyarországi Képzőművészek Kiállítása, Baja, Szolnok, 1985 Bács- Kiskun megyei képzőművészek kiállítása, Budapest Bartók 32 Galéria, 1986 Téli Tárlat, Kecskemét, 1990 Országos Grafikai Biennálé, Miskolc, 1991(Strassburg, Bukarest) Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Jubileumi kiállítás, Szeged,1993 Alberger Kulturtage St. Anton, Tirol, 1994- 1996 Tavaszi Tárlat Kecskemét, Kecskeméti Képtár, 1997 Groteszk Országos Kiállítás, Kaposvár, 1997 Országos Táblaképfestészeti Biennálé, Szeged, 1998 Fesztivál Tárlat, Szeged, 1999 Keresztény Ikonográfiai Biennálé (Magyar Szentek), Kecskeméti Képtár, 2000 Tiszakécskei Művésztelep kiállítása, Bozsó Gyűjtemény, Kecskemét, 2001 KITÖRÉS” Magyar Kultúra Alapítvány Székháza, Budapest, (Bazán Vladimirrel), 2001 Ballószögi Művésztelep kiállítása, Budapest, Újpesti Galéria, Kaposvár Városháza Galéria, 2002 Adventi Tárlat, Kecskeméti Képzőművészek Közössége, Kecskemét, 2004 KKK kiállítás, Gyárfás Jenő Képtár, Sepsiszentgyörgy, Románia, 2008 „Creator Spiritus” (Teremtő Alkotó Lélek) Kecskemét, 2003, 2006, 2009, 2012, 2016, 2019 „Zene a Képzőművészetben” Malom Art Galéria, Kecskemét, 2006 „30X30” Európai Képzőművészek Vándorkiállítása, Breschia Villa Ghsenti, Villa Carcina, 2006 Kecskeméti Képzőművészek Közösségének kiállítása, Nagybánya, 2007 KKK 20 éves jubileumi tárlat, Erdei Ferenc Kulturális Központ, Kecskemét, 2008 „Kapcsolat 2010” Nagybánya-Kecskemét- Szentendre, Hírös Agóra Kecskemét, Nagybányai Művésztelep, 2010 „Magyar rapszódiák” Liszt Ferenc emlékére KKK kiállítás, Kulturális és Konferencia Központ, Kecskemét, 2011 „LÁTLELET I.” KKK kiállítás, Kisfaludy Galéria, Balatonfüred, 2011 „LÁTLELET II.” KKK kiállítás, Kölcsey Központ, Debrecen, 2012 Keresztény Ikonogréfiai Biennálé, Kecskemét. 2014-2016-2018 Kecskeméti Képzőművészek Közössége, Szófia, 2015 „Advent és a tél” KKK kiállítás, Hírös Agóra, Kecskemét, 2016 „Advent és a tél” KKK kiállítás, Bartók 1 Galéria, Budapest, 2017 „Genius Loci” (Kodály és Lechner öröksége) Hírös Agóra, Kecskemét, 2017 „Hagyomány és innováció” KKK kiállítás, Tihanyi Bencés Apátság, 2017 „Alkotótelep az Öreghegyen” 10 éves jubileumi tárlat, Hírös Agóra, Kecskemét, 2017 „KKK30” jubileumi kiállítás, Hírös Agóra, Kecskemét, 2018
díjak:
Bács-Kiskun Megyei Téli Tárlat nívódíja, 1984; Bács-Kiskun Megyei Művészeti Ösztöndíj, 1985; Bács-Kiskun Megye Művészeti Díja, 1986, 2002; Tiszakécske Város Művészeti Díja, 1996-2007; Pilinszky-díj, 2008
tagság:
Magyar Festők Társasága, Magyar Vízfestők Társasága, Magyar Alkotóművészek országos Egyesülete, Altamira Művészeti Egyesület, Kecskeméti Képzőművészek Közössége, Bács-Kiskun Megyei Műhely Művészeti Egyesület
alkotások:
„ Az ikonfestők és azok a keleti – többnyire zen buddhista – festők jutnak művészi alapállásáról eszembe, (már-már sorsszerűnek tartom, hogy néhány éve meghívták Japánba kiállítani), akik napokig szemlélődnek és meditálnak egy-egy természeti látvány előtt – mintegy azonosulva, feloldódva abban, hogy azután néhány gyors mozdulattal megragadhassák és felmutathassák annak esszenciáját; a látvány mögött rejlő isteni Rend képét.”
Szemadám György festőművész, író
(Béla Gyalai’s) artistic basic position reminds me of those icon painters and those eastern – mostly Zen Buddhist – painters (and it also show the hands of Fate that he was invited to Japan a few years ago), who spent days contemplating and meditating on a natural sight – dissolvingimmersing in it, so they can grab its Essence with a few quick moves and show off the image of the Divine Order behind the sight.
György Szemadám, painting artist, writer
Gyalai Béla kiállításának megnyitója /részlet/, Tiszakécske,
2008. november 23.
„Életerőtől duzzad a rügy, a bimbó, tombol az almavirág, a
cseresznyefa virágos lombja, itt pipacstenger, ott búzatábla,
lázas csipkebokor, amott az élő várkonyi Tisza-part villódzó
fövenye, napfénnyel telített, sűrített atmoszféra, a levegőég
szemet kápráztató színeváltozásai, és a világító, villanó
színek erőterében még a Nagy Semmik is árnyékot vetnek,
kitárulkoznak.
Íme a térképzés mesterfoka. Itt minden foltnak, pöttynek,
vonalkának feladata van. Vizuális lépcsők, mélyedések,
kapaszkodók, a plain air festészet csodája.”
Lezsák Sándor
„Buds bursting with life, rampaging apple blossoms and
flowering cherry tree, here seas of poppies there cornfields,
feverish thorns, the sparkling bank of River Tisza
(Várkony), an atmosphere full of light, the dazzling colours
of the skies and in the foreground of the flashing lights even
the great nothingness casts a shadow and unfolds itself.
And lo, the perfect structuring of space. Every blob, fleck
and small line has their real
function. Visual stairs, hollow places, clinging parts are all
the true wonder of plein air painting.”
Sándor Lezsák
olajképek:
Magányos és csoportos alakjai mintha az álmok világából, a történelem
félhomályos burkából kerülnének elénk, hogy kollektív emlékezetünket
és morális érzékenységünket működésbe hozzák. Nem nehéz felismerni
a bibliai utalásokat, amelyeken a személyes, művészi elmélkedés
kollektív arculatot ölt.
Szuromi Pál művészettörténész
As if his lonely and group-like figures come from the world of dreams,
the dim shadow of history to activate our collective memory and
moral sensibility. It is not difficult to recognize the biblical references
in which personal, artistic reflection takes on a collective image.
Pál Szuromi, art historian
figurális képek:
Pilinszky János
MILYEN FELEMÁS
Milyen felemás érzések közt élünk,
milyen sokféle vonzások között,
pedig zuhanunk, mint a kő
egyenesen és egyértelmüen.
Hányféle szégyen és képzelt dicsőség
hálójában evickélünk, pedig
napra kellene teregetnünk
mindazt, mi rejteni való.
Milyen megkésve értjük meg, hogy a
szemek homálya pontosabb lehet
a lámpafénynél, és milyen
későn látjuk meg a világ
örökös térdreroskadását